سرویس یادداشت | کد خبر: 48449
تاریخ انتشار: 1395/10/08 - 17:15:18

علت حساسیت به مساله فتنه

زمانی که شنیدم رهبر معظم انقلاب دریکی از سخنرانی های خود فرمودند: "من روی مساله فتنه حساس هستم" با خودم گفتم قطعا پاسخ این سوال را که چرا ایشان به مساله فتنه حساس هستند می توانم در قرآن کریم و نهج البلاغه پیدا کنم؛ چراکه یقین داشتم سخنان انسان های بزرگ و الهی همچون ایشان ریشه در تعالیم قرآنی و روایی دارد؛ برای مثال شهید بهشتی جمله معروفی دارند که گفته اند" آمریکا! از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر" برگرفته از آیه 119 آل عمران می باشد.

اصل معنای فتنه قرار دادن طلا در آتش، براى ظاهر شدن ميزان خوبى آن از بدى و خالص شدن از ناخالصي هاست و معاني ديگر فتنه و استفاده هاي گوناگون آن، همه به آن برمی گردد؛ اما در فرهنگ سیاسی اجتماعی اسلام ، اصطلاح فتنه رنگ و صبغه ای دیگر دارد؛ به این معنا که فتنه یکسری پدیده های اجتماعی سیاسی است که جامعه ی اسلامی را دچار آشوب می کند و از پنهان نمودن باطل در پوسته ی حق و با هدف فریب دادن مردم برای براندازی نظام اسلامی و  رسیدن به مقاصدی شوم برنامه ریزی و اجرا می شود.

   لذا در قرآن و نهج البلاغه از دو نوع فتنه سخن به ميان آمده است: 1- به معناي امتحان الهي يا کيفري که خداوند به گنهکاران مي دهد، 2 - به معني آشوب و طغيان و ايجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسيله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود مي آيد.

   فتنه به معناي اول کار خداوند است و آثار تربيتي دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار مي سازد. اما فتنه به معناي دوم که همان آشوبگري و به هم ريختن نظم و آرامش در جامعه است توسط انسان های قانون شکن و دنیاپرست ایجاد می شود و در قرآن کريم از آن به عنوان چيزي بدتر و شديدتراز آدم کشي ياد شده است: " الفتنه اشد من القتل". فتنه سخت تر از کشتار است(سوره بقره، آيه 191). و جامعه اسلامي را به برخورد قاطعانه با عاملان فتنه فراخوانده است "و قاتلوهم حتي لاتکون فتنه" با آنان بجنگيد تا فتنه ای باقي نماند(سوره بقره، آيه 193).

   خداوند انحراف قلبي و بيماردلي را عامل ايجاد فتنه و فساد در جوامع معرفي مي كند و در آيه 7 سوره آل عمران مي فرمايد برخي از افراد بيماردل به سبب پيروي از متشابهات در قوانين و دين، به گونه اي عمل مي كنند تا هرج و مرج در جامعه ايجاد شود و به جاي آن كه از قوانين محكم و استوار پيروي كنند تنها در جست وجوي متشابهات براي برداشت های ناروا و ايجاد فتنه هستند.

امام علی (ع) می فرمایند فتنه از هواپرستي ها و قانون شکني هاي جماعتي شروع مي شود که براي رسيدن به هدف هاي نامشروع خود، حق و باطل را درهم مي آميزند و فريبکارانه وارد عمل مي شوند. ضمنا ایشان به ما مي آموزند که وقتي نشانه هاي فتنه آشکار شد اولين و آسانترين کار اين است که با فتنه گران همکاري نشود و می فرمایند: " فلا تکونوا انصاب الفتن و اعلام البدع و الزموا ما عقد عليه حبل الجماعه". در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش که نه پشتي دارد که سوار شوند و نه شيري که بدوشند".  اما متاسفانه برخی از خواص کشور ما در جریان فتنه 88 در مقابل فتنه یا سکوت کردند و یا تلویحا حمایت کردند که در این آزمون مردود شدند!

   از این رو با توجه به مواردی که از قرآن و نهج البلاغه ذکر شد علت حساس بودن رهبریِ معظم انقلاب روی مساله فتنه مشخص می شود؛ چراکه ایشان بعنوان زعیم و سکاندار کشتی انقلاب و حکومت اسلامی وظیفه حفظ نظام را در مقابل فتنه های بوجود آمده از سوی دشمنان و فریب خوردگان دارند، همانگونه که امام راحل نیز فرمودند" حفظ نظام از اوجب واجبات است".

   مردم فهیم کشورمان در 9 دی،  با بصیرت و حرکتی خودجوش به پا خواستند و در حمایت از نظام و رهبری تمامِ نقشه های دشمنان را نقش برآب کردند و آتش فتنه ی بوجودآمده را خاموش کردند. اگر حساسیت و هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری نبود، حرکت عظیم مردم در 9 دی بدینگونه شکل نمی گرفت که منجر به پایان دادن به فتنه ها باشد و نظام را از خطر براندازی نجات دهد.

البته هرچند آتش فتنه سال 88 به خاکستر تبدیل شد؛ اما جریان و خط فکر فتنه همچنان وجود دارد، لذا ملت ما همچون همیشه هوشیار هستند و با بصیرتی که از خود نشان می دهند نخواهند گذاشت فتنه گران آرامش و امنیت کشور و نظام اسلامی ما را برهم بزنند و با استمداد از خداوند متعال این دعا را زمزمه خواهند کرد که: " رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظّالِمینَ" (یونس / 85) خداوندا! ما را دستخوش فتنه (و بلای) مردم ستمکار قرار مده.

مجید رمضانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر